Leveringsbetingelser
Salg af energi til privat
Grow Energy A/S
Version 4: Gældende fra og med 5. marts 2021
1. Generelle bestemmelser
Grow Energy A/S (CVR-nr. 41627484) er et datterselskab i Grow-koncernen og benævnes i det følgende Energileverandøren.
Disse Leveringsbetingelser gælder for leverancer af el inklusive netydelse (distribution) og naturgas, hvor leverancerne hovedsageligt er bestemt til ikke-erhvervsmæssig anvendelse for Kunden.
Energileverandøren sender en ordrebekræftelse indeholdende en angivelse af de specifikke produkter, som Energileverandøren og Kunden har indgået aftale om (Aftalen). Leveringsbetingelserne udgør en integreret del af Aftalen. Hvis der er uoverensstemmelser mellem bestemmelserne i Aftalen og Leveringsbetingelserne, har Aftalens bestemmelser forrang.
Aftalens indgåelse er betinget af, at Kunden kan kreditgodkendes. Som led i vurderingen af dette forbeholder Energileverandøren sig retten til at foretage kreditvurdering af Kunden via opslag hos et eller flere kreditoplysningsbureauer. Det er ligeledes en forudsætning, at Kunden ikke er i restance med tidligere aftaleforhold hos Energileverandøren eller dennes samarbejdspartnere.
Energileverandøren tager ligeledes forbehold for løbende at foretage kreditvurderinger af Kunden, herunder ved løbende at modtage oplysninger om Kunden fra kreditoplysningsbureauer. Såfremt Energileverandøren har grund til at frygte for Kundens betalingsevne, har Energileverandøren ret til at kræve yderligere forudbetaling fra Kunden.
2. Tilslutning til nettet
Kunden skal til enhver tid være tilsluttet det kollektive el- og/eller gasforsyningsnet via sit lokale el- og/eller gasnetselskab. Forholdet mellem Kunden og det lokale el- og/eller gasnetselskab er reguleret netselskabets/distributørens til enhver tid gældende betingelser/bestemmelser for tilslutning og anvendelse heraf.
Net-/distributionsselskabet forestår transport af den leverede el/naturgas til leveringsadressen via distributionsnettet. I forhold til netselskabet/distributøren skal Kunden især være opmærksom på følgende vilkår:
- Net-/distributionsselskabet har ansvaret for en tilfredsstillende spændings-/gaskvalitet og kan afbryde elforsyningen i tilfælde af nødvendige arbejder på distributionsnettet.
- Kunden skal give net-/distributionsselskabet uhindret adgang til el- og gasanlæg, herunder målere og installationer, på Kundens ejendom i forbindelse med eftersyn, afprøvning, aflæsning, kontrol, reparation og udskiftning af anlæg mv. samt afbrydelse af forsyningen.
- Er elforsyningen til Kundens ejendom blevet afbrudt, og skal der ske genåbning, skal Kunden sørge for, at alle elektriske apparater på Kundens ejendom er slukkede, inden genåbningen finder sted.
- Kunden skal på anmodning fra net-/distributionsselskabet foretage selvaflæsning af el- og gasmålere og indberette måleresultatet til net-/distributionsselskabet.
- Net-/distributionsselskabet kan til enhver tid foretage kontrolaflæsning og hjemhente forbrugsdata.
- Kunden skal straks underrette net-/distributionsselskabet, hvis der er tegn på, at el- eller gasmåleren viser forkert.
Det er en forudsætning for Energileverandørens overholdelse af sine forpligtelser i henhold til Aftalen og Leveringsbetingelserne, at Kunden til enhver tid opfylder sit lokale net-/distributionsselskabs betingelser for tilslutning til og anvendelse af distributionsnettet.
Energileverandøren har fuldmagt til at repræsentere Kunden i forbindelse med leverandørskiftet over for Energinet og Kundens net- og distributionsselskab.
3. Måling og måledata
Net-/distributionsselskabet er ansvarlig for måleudstyret og indestår for målingernes korrekthed. Hvis Kunden eller Energileverandøren får mistanke om, at de gennemførte målinger ikke er korrekte, kan både Energileverandøren og Kunden rette henvendelse til net-/distributionsselskabet med henblik på en afklaring. Kunden skal acceptere efterregulering af regningerne som følge af forsinket modtagelse af forbrugsdata eller net-/distributionsselskabets korrektion af måledata efter målefejl. Hvis måledata ikke foreligger eller er fejlbehæftede, afregnes Kunden ud fra et beregnet forbrug baseret på tidligere forbrug på aftagestedet og Kundens tilsluttede brugsgenstande.
4. Levering og kvalitet
Levering af el- og naturgas sker til det i henhold til Aftalen anførte tilslutningspunkt/målerstedet. Levering påbegyndes fra det i Aftalen anførte tidspunkt.
Energileverandøren har ret til midlertidigt at ophøre med leverancen i de tilfælde, hvor net-/distributionsselskabet afbryder forsyningen. Energileverandøren leverer den aftalte mængde el og/eller naturgas i Kundens prisområde (øst henholdsvis vest for Storebælt). El- og gaskvaliteten skal opfylde de til enhver tid gældende kvalitetsspecifikationer i net-/distributionsselskabets betingelser.
Kunden underretter Energileverandøren om forhold, der kan have betydning for Energileverandørens levering, fx forestående større ændringer i Kundens forbrug, ændring af adresse eller lignende. Manglende imødekommelse heraf anses som væsentlig misligholdelse af Aftalen.
5. Pris
5.1 Priser EL
Alle priser er angivet i danske kroner og inklusive moms.
Kundens el-pris består af tre dele; betaling for Kundens forbrug af el, betaling til Netselskabet for transport af el samt betaling af afgifter til den danske stat.
Netselskabets udgift for transport samt afgifter til den danske stat opkræves altid af El-leverandøren (mellemfakturering) uden avance for El-leverandøren. Netselskabet/Energinet.dk/den danske stat kan ændre satserne for de anførte betalinger i opad- eller nedadgående retning, ligesom de kan indføre yderligere former for betaling, afgifter, mv. Sådanne ændringer vil uden videre slå igennem i forhold til Kundens samlede el-pris, og vil alene blive varslet over for Kunden, hvis dette er krævet i henhold til gældende lovgivning.
Prisen for Kundens el-forbrug afhænger af det af Energileverandørens produkter, som Kunden har valgt.
Zero Hero: Hvis kunden har valgt produktet Zero Hero afregner Energileverandøren Kundens faktiske forbrug af el (Energileverandørens indkøbspris på den rå strøm) tillagt et spottillæg på 31 øre pr. kWh. Hertil kommer betaling til Netselskabet for transport af el samt betaling af afgifter til den danske stat. Energileverandøren indkøber Kundens el til dagspris set i forhold til det faktiske tidspunkt for forbruget. Af samme grund er indkøbsprisen variabel.
Zero Hero Plus: Hvis kunden har valgt produktet Zero Hero Plus afregner Energileverandøren Kundens faktiske forbrug af el (Energileverandørens indkøbspris på den rå strøm) tillagt et spottillæg på 20 øre pr. kWh. Hertil kommer betaling til Netselskabet for transport af el samt betaling af afgifter til den danske stat. Energileverandøren indkøber Kundens el til dagspris set i forhold til det faktiske tidspunkt for forbruget. Af samme grund er indkøbsprisen variabel. Det er en forudsætning for at være omfattet af Zero Hero Plus, at Kundens gennemsnitlige årlige forbrug er på min. 4500 kWh. Hvis Kundens forbrug ligger væsentligt under denne grænse, overgår Kunden automatisk til Zero Hero.
Zero Hero Netto 39: Hvis kunden har valgt produktet Zero Hero Netto 39 afregner Energi-leverandøren Kundens faktiske forbrug af el (Energileverandørens indkøbspris på den rå strøm) samt en fast abonnementspris på 39 kr. pr. måned. Energileverandøren indkøber Kundens el til dagspris set i forhold til det faktiske tidspunkt for forbruget. Af samme grund er indkøbsprisen variabel. Det er en forudsætning for dette produkt, at Kundens årlige forbrug er mindre end 2.000 kWh. Hvis Kundens forbrug ligger væsentligt over denne grænse, overgår Kunden automatisk til Zero Hero Plus 49,79 eller 99 - alt afhængigt af forbruget.
Zero Hero Netto 49: Hvis kunden har valgt produktet Zero Hero Netto 49 afregner Energileverandøren Kundens faktiske forbrug af el (Energileverandørens indkøbspris på den rå strøm) samt en fast abonnementspris på 49 kr. pr. måned. Energileverandøren indkøber Kundens el til dagspris set i forhold til det faktiske tidspunkt for forbruget. Af samme grund er indkøbsprisen variabel. Det er en forudsætning for dette produkt, at Kundens årlige forbrug er mindre end 6.000 kWh. Hvis Kundens forbrug ligger væsentligt over denne grænse, overgår Kunden automatisk til Zero Hero Plus 79 eller 99 - alt afhængigt af forbruget.
Zero Hero Netto 79: Hvis kunden har valgt produktet Zero Hero Netto afregner Energi-leverandøren Kundens faktiske forbrug af el (Energileverandørens indkøbspris på den rå strøm) samt en fast abonnementspris på 79 kr. pr. måned. Energileverandøren indkøber Kundens el til dagspris set i forhold til det faktiske tidspunkt for forbruget. Af samme grund er indkøbsprisen variabel. Det er en forudsætning for dette produkt, at Kundens årlige forbrug er mindre end 10.000 kWh. Hvis Kundens forbrug ligger væsentligt over denne grænse, overgår Kunden automatisk til Zero Hero Plus 99.
Zero Hero Netto 99: Hvis kunden har valgt produktet Zero Hero Netto afregner Energileverandøren Kundens faktiske forbrug af el (Energileverandørens indkøbspris på den rå strøm) samt en fast abonnementspris på 99 kr. pr. måned. Energileverandøren indkøber Kundens el til dagspris set i forhold til det faktiske tidspunkt for forbruget. Af samme grund er indkøbsprisen variabel. Det er en forudsætning for dette produkt, at Kundens årlige forbrug er mindre end 15.000 kWh. Hvis Kundens forbrug ligger væsentligt over denne grænse, overgår Kunden automatisk til Zero Hero Plus.
5.2 Priser gas
Alle priser er angivet i danske kroner og inklusive moms.
Kundens gaspris består af 3 dele; betaling for Kundens forbrug af naturgas, betaling til distributionsselskabet for distribution/transport af naturgas samt betaling af afgifter til den danske stat.
Energileverandøren fakturerer ikke Kunden for betalinger til distributionsselskabet for distribution/transport af naturgas mv., herunder gasabonnement og gasafgifter til staten. Det faktureres særskilt af distributøren.
Prisen for Kundens gasforbrug afhænger af det af Energileverandørens produkter, som Kunden har valgt:
Zero Hero Gas: Hvis kunden har valgt produktet Zero Hero Gas afregner Energileverandøren Kundens faktiske forbrug af naturgas (Energileverandørens indkøbspris på naturgas) tillagt et spottillæg på 65 øre pr. m3. Energileverandøren indkøber Kundens gas til dagspris set i forhold til det faktiske tidspunkt for forbruget. Af samme grund er indkøbsprisen variabel. Distributionsselskabet (Evida) fakturerer selvstændigt kunden for transport/distribution af gas samt betaling af afgifter til den danske stat.
Zero Hero Netto Gas: Hvis kunden har valgt produktet Zero Hero Netto Gas afregner Energileverandøren Kundens faktiske forbrug af naturgas (Energileverandørens indkøbspris på naturgas) samt en fast abonnementspris på 129 kr. pr. måned. Energileverandøren indkøber Kundens gas til dagspris set i forhold til det faktiske tidspunkt for forbruget. Af samme grund er indkøbsprisen variabel. Distributionsselskabet (Evida) fakturerer selvstændigt kunden for transport/distribution af gas samt betaling af afgifter til den danske stat.
5.3 Tilbud, betalingsfrist og gebyrer
Hvis Kunden har modtaget tilbud om at overgå til et andet produkt efter 6 måneder regnet fra opstart af el- og/eller gas leverancen, skal Kunden selv rette henvendelse til kundeservice med anmodning herom. Det skal være et aktivt valg fra Kunden, da ændring til et nyt produkt betyder ny bindingsperiode mv., jf. punkt 11.1 nedenfor.
Regninger fra Energileverandøren er påført oplysning om sidste rettidige betalingsdato samt hvortil, betaling skal ske. Hvis betaling sker efter sidste rettidige indbetalingsdato, er Energileverandøren berettiget til at beregne renter af betalingskravet i overensstemmelse med rentelovens regler. Energileverandøren opkræver ligeledes gebyrer for rykkerskrivelser og andre nødvendige omkostninger til inddrivelse af restancer. Energileverandøren kan foretage modregning med ethvert forfaldent tilgodehavende og enhver forfalden gæld, som Kunden måtte have til Energileverandøren eller til selskaber, som Energileverandøren er koncernforbundet med.
På Energileverandørens hjemmeside growenergy.dk kan Kunden finde oplysninger om aktuelle priser, afgifter, gebyrer og øvrige tariffer, ligesom Kunden efter anmodning til Energileverandøren kan få dem udleveret (fremsendt pr. mail). Energileverandøren forbeholder sig retten til at regulere priser, gebyrer, afregningsmodel mv. i overensstemmelse med afsnit 15.
6. Forbrug og afregning
Energileverandøren afregner el- og/eller gasleverancen forud i forhold til Kundens forventede forbrug. Det forventede forbrug baserer sig på oplysninger fra Kundens lokale net- og distributionsselskab.
Kunden opkræves aconto kvartalsvis forud. Der er tale om aconto opkrævning og ikke a conto fakturering. A conto opkrævning er et beløb, som overføres fra Kundens egen konto til en konto hos Energileverandøren. Egentlig fakturering sker først (løbende hver dag), når a conto forbruget registreres på Kundens konto hos El-leverandøren. Faktura dannes hver den 15. i måneden efter forbrugsmåneden, og vil være tilgængelig på Kundens selvbetjeningside.
Endelig afregning sker på grundlag af det faktisk målte forbrug, når Energileverandøren har modtaget måledata fra net-/distributionsselskabet. Det er Kundens pligt gennem net-/distributionsselskabet at sikre Energileverandøren de nødvendige måleraflæsninger, fx ved at indsende korrekt selvaflæsning én gang om året. Det påhviler Kunden at aflæse el- og gasmåleren og meddele net-/distributionsselskabet det faktiske forbrug i henhold til net-/distributionsselskabets betingelser. Såvel Energileverandøren som Kunden kan rette henvendelse til net-/distributionsselskabet for at kontrollere rigtigheden af de foretagne målinger.
Efter aflæsninger af forbruget hos kunden, foretager Energileverandøren korrektioner i forhold til a conto-betalingerne, og samtidig tilrettes fremtidige a conto- opkrævninger. Energileverandøren forbeholder sig dog retten til uden varsel at ændre aconto-opkrævningerne, såfremt forbruget ændrer sig væsentligt eller i øvrigt ikke svarer til Energileverandørens forventninger.
Betalingsmetode
Energileverandøren tilbyder alene elektronisk opkrævning, og sender således ikke fysisk regning til Kunden. Betaling sker via tilmelding til betalingsservice eller automatisk kortbetaling.
Forudsætningerne for at kunne gennemføre elektronisk a conto opkrævning er, at kunden har registreret en gyldig betalingsmetode. Hvis Kunden ikke har en gyldig betalingsmetode, og betalingen dermed ikke kan opkræves, starter Kunden i et rykkerforløb og bliver gjort opmærksom på, hvad der skal gøres for at få genskabt en gyldig betalingsmetode. I sidste ende kan manglende registrering af gyldig betalingsmetode indebære, at Energileverandøren ser sig nødsaget til at hæve Aftalen med heraf følgende konsekvenser, jf. punkt 11.1.
Betalingsservice
Ved etableringen af et nyt kundeforhold, tilmeldes Kunden som udgangspunkt betalingsservice, hvor der vil ske opkrævning kvartalsvis (3 måneders a conto opkrævning). Kunden kan via ”selvbetjening” på growenergy.dk se, om betalingerne er tilmeldt betalingsservice samt status på de enkelte betalinger.
Energileverandøren forbeholder sig ret til at fremrykke opkrævningstidspunktet, hvis Kundens konto hos Energileverandøren går i minus med mere end 500 kr.
Kortbetaling (automatisk)
Ønsker Kunden ikke at anvende betalingsservice, kan der i stedet vælges kortbetaling som betalingsmetode (alene muligt i forhold til de kort, som Energileverandøren accepterer). Ved dette valg accepterer Kunden, at Energileverandøren automatisk afregner fremtidige aconto-opkrævninger (3 måneders a conto opkrævning) fra det angivne betalingskort.
Kunden accepterer endvidere, at næste rate automatisk hæves fra det angivne betalingskort, inden saldoen på kontoen hos Energileverandøren bliver negativ. Hvis saldoen på Kundens konto er negativ i mere end syv dage eller med mere end 100 kr., kan Energileverandøren kræve sikkerhedsstillelse. Herudover er Energileverandøren berettiget til at betragte den manglende betaling som væsentlig misligholdelse med heraf følgende konsekvenser.
Kunden forpligter sig til altid at holde sine betalingsoplysninger opdateret via ”selvbetjening” på growenergy.dk. Hvis Kunden mister sit betalingskort eller få nyt betalingskort, skal Kunden straks opdatere betalingsoplysningerne/tilmelde nyt kort.
7. Sikkerhedsstillelse
Hvis der er grund til at forvente manglende betalingsevne eller betalingsvillighed hos Kunden, kan Energileverandøren stille krav til Kunden om kontant depositum, anfordringsgaranti fra Kundens bank eller anden tilfredsstillende sikkerhed som vilkår for at indgå en Leveringsaftale eller som vilkår for fortsat levering. Dette gælder også, selvom Kunden ikke aktuelt er i restance overfor Energileverandøren. Sikkerhedens størrelse må ikke overskride Energileverandørens risiko i det konkrete tilfælde og kan højst udgøre 5 måneders betaling. Energileverandøren kan kræve, at sikkerheden er stillet, inden leveringen påbegyndes eller fortsættes. Se nærmere punkt 11.3. Dette gælder også, selvom Kunden ikke aktuelt er i restance overfor El-leverandøren.
8. Misligholdelse
Hvis en Part misligholder sine forpligtelser i henhold til Aftalen væsentligt, har den anden Part ret til at ophæve Aftalen med øjeblikkelig virkning, jf. punkt 11.3 og 11.4. Hvis dette sker i bindingsperioden, er Kunden forpligtet til at betale bindingsgebyr i henhold til punkt 11.1. Som væsentlig misligholdelse betragtes bl.a. Kundens manglende opfyldelse af Energileverandørens krav om sikkerhedsstillelse eller ophør af Kundens aftale med sit lokale net-/distributørselskab. Hvis Kunden misligholder sine betalingsforpligtelser, er Energileverandøren berettiget til at indberette dette til godkendte kreditoplysningsbureauer og/eller advarselsregistre efter gældende regler. Hvis Kundens net-/distributionsselskab eller den systemansvarlige virksomhed (Energinet.dk) afbryder eller begrænser leverancerne til Kunden som følge af forhold, der ikke skyldes Kunden, betragtes dette ikke som misligholdelse af Aftalen. Ved dødsfald, begæring om rekonstruktionsbehandling, begæring om konkurs eller indledning af gældssanering, skal Energileverandøren straks underrettes herom. Energileverandøren kan i disse tilfælde forlange sikkerhedsstillelse som betingelse for fortsat levering under Aftalen, jf. punkt 7, dog ikke i forbindelse med rekonstruktionsbehandling, medmindre andet er bestemt ved lov.
9. Erstatning
Parterne er erstatningsansvarlige efter dansk rets almindelige regler, medmindre andet er fastsat i disse Leveringsbetingelser eller i Aftalen mellem Parterne. Energileverandøren er ikke ansvarlig for skade eller tab i forbindelse med fejl og afbrydelser i el- og/eller gasnettet, ej heller for leverancens tekniske kvalitet, herunder spændingsniveau, frekvens og støjforhold. Energileverandøren er endvidere ikke ansvarlig for skade og tab som følge af indskrænkninger eller begrænsninger pålagt af net-/driftsselskabet, den systemansvarlige virksomhed (Energinet.dk) eller den nordiske el-og gas børs, Nord Pool.
El-leverandøren er uden ansvar for Kundens eventuelle driftstab, avancetab og andre indirekte tab, som Kunden matte lide i kraft af, at denne tillige som erhvervsdrivende forsynes med (aftager) elektricitet og eller naturgas fra/på den pågældende adresse (forbrugssted), medmindre Energileverandøren har handlet groft uagtsomt eller forsætligt. Kunden opfordres til at tegne driftstabsforsikring.
10. Leveringshindringer / force majeure
I tilfælde af force majeure suspenderes Energileverandørens og Kundens forpligtelser overfor hinanden i henhold til disse betingelser og/eller særskilt aftale, så længe force majeure består. Force majeure forholdet skal søges overvundet hurtigst muligt. Den berørte Part skal straks skriftligt orientere den anden Part om forholdet og oplyse om, hvornår det forventes afhjulpet. Force majeure foreligger, hvis Energileverandøren eller Kunden forhindres i at opfylde Aftalen på grund af forhold, der indtræder efter aftaleforholdets start, og som er uden for den pågældende Parts kontrol. Force majeure kan især foreligge i tilfælde af nedennævnte forhold (ikke udtømmende):
- Ekstraordinære naturkræfter, herunder jordskælv, stormflod og isvinter
- Samfundsfjendtlige handlinger, herunder krig, borgerlig opstand eller terror
- Brande, ildsvade og hærværk
- It-manipulation eller andre utilsigtede hændelser, som forårsager it-og kommunikationsnedbrud
- Sammenbrud eller skade på el- og/eller gasanlæg, der ikke skyldes net-/distributionsselskabets fejl eller forsømmelser
- Umulighed med hensyn til at opnå nødvendig arbejdskraft, maskiner, materialer eller underentreprenører.
- Arbejdsstridigheder, herunder, men ikke begrænset til, strejker og lockouter
- Forsyningsusikkerhed, herunder utilstrækkelig energiproduktion og/eller -import (varemangel)
Force majeure foreligger endvidere, hvis en Part kun ved afholdelse af uforholdsmæssige økonomiske omkostninger kan opfylde sine forpligtelser i henhold til Leveringsbestemmelserne eller Aftalen. Pengemangel er ikke force majeure. Kan Energileverandøren ikke opfylde sine forpligtelser efter Aftalen på grund af, at net-/distributionsselskabet eller Energinet.dk har erklæret force majeure i distributions- og/eller transmissionssystemet, udgør dette forhold tillige force majeure i forholdet mellem Energileverandøren og Kunden.
11. Løbetid, opsigelse, ophør
11.1 Opsigelse af Aftalen
Kunden kan opsige Aftalen med 1 måneds varsel til udgangen af en måned, dog tidligst med virkning fra 6 måneder efter leveranceopstartstidspunktet. Aftalen er således uopsigelig de første 5 måneder efter leveranceopstartstidspunktet.
Opsiger Kunden Aftalen inden for bindingsperioden, forbeholder Energileverandøren sig retten til at opkræve et opsigelsesgebyr til dækning af omkostninger forbundet med afvikling af Aftalen, ligesom Energileverandøren forbeholder sig retten til at opkræve et gebyr for udbetaling, som afhænger af udbetalingsmetoden.
Opsigelse af Aftalen skal ske skriftligt til Energileverandøren.
Det nævnte opsigelsesgebyr fremgår af gebyroversigten på Energileverandørens hjemmeside: https://growenergy.dk/alt-det-juridiske/gebyrer-tariffer-afgifter-mv/.
11.2 Flytning
Hvis Kunden flytter adresse (forbrugssted), fortsætter Aftalen på den nye adresse (det nye forbrugssted), medmindre Kunden samtidig opsiger Aftalen, jf. herved punkt 10.1. Hvis kunden flytter i bindingsperioden, og ikke ønsker at lade Aftalen fortsætte på den nye adresse, opkræves det i punkt 11.1 nævnte gebyr.
Prisen for el-leverance på den nye adresse (forbrugssted) fastsættes til Energileverandørens pris, der er gældende i det pågældende netområde, som Kunden flytter til. Meddelelse om flytning skal gives til Energileverandøren tidligst 2 måneder og senest 7 arbejdsdage inden flytningen. Ved dødsfald, begæring om rekonstruktionsbehandling, begæring om konkurs eller indledning af gældssanering skal Energileverandøren straks underrettes herom, og måleren skal straks aflæses.
Kunden er endvidere forpligtet til at melde fraflytning / registrere fraflytning på Kundens selvbetjeningsside. Kunden hæfter for forbruget på adressen, indtil fraflytning er meddelt til og registreret hos Energileverandøren.
11.3 Ophævelse af Aftalen
Energileverandøren kan ikke hæve Aftalen om levering af elektricitet til Kunden eller foranstalte afbrydelse af elforsyningen på grund af manglende betaling for allerede afholdt forbrug.
Energileverandøren kan varsle ophævelse af Aftalen om levering af elektricitet til Kunden, såfremt Energileverandøren har stillet krav om sikkerhedsstillelse efter punkt 6, og sikkerheden ikke er stillet inden for en af Energileverandøren fastsat frist. Leveringsaftalen kan ikke hæves, såfremt der er indgået en anden aftale om sikring af den fremtidige betaling.
Kunden kan ikke kræve levering fra Energileverandøren, hvis Energileverandøren berettiget har hævet Aftalen med Kunden, før Kunden har betalt det beløb, som Kunden skylder for levering af elektricitet og/eller naturgas.
11.4 Afbrydelse
Energileverandøren kan foranstalte afbrydelse af forsyningen til Kunden, når Aftalen ophæves. Forsyningsafbrydelse kan ikke ske, hvis Kunden modtager levering fra en anden el- og/eller gasleverandør. Omkostninger forbundet med forsyningsafbrydelsen afholdes af Kunden.
11.5 Ophør, slutafregning
Energileverandøren sender slutafregning til Kunden senest 6 uger efter aftaleforholdets ophør. Tilsvarende sender Energileverandøren flytteafregning til Kunden senest 6 uger efter leveringsophør på den fraflyttede adresse. Slut- og flytteafregning betragtes som altovervejende hovedregel som endelige saldoopgørelser.
Kundens rettigheder eller forpligtelser ifølge Aftalen kan hverken helt eller delvist overdrages uden Energileverandørens forudgående skriftlige samtykke, medmindre andet er bestemt ved lov. Energileverandøren må uden Kundens samtykke gennemføre sådanne overdragelser til et nuværende eller fremtidigt koncern- eller interesseforbundet selskab i Europa og/eller som led i en hel eller delvis overdragelse af sine aktiviteter (aktiver og passiver) til en tredjemand, der opfylder betingelserne for at drive el- eller gasleverandørvirksomhed i Danmark.
12. Fortrydelse
Ved aftalerom fjernsalg og aftaler indgået uden for Energileverandørens forretningssted kan Kunden træde tilbage fra Aftalen inden 14 dage fra Aftalens indgåelse (fortrydelsesret). Kunden skal inden udløbet af fortrydelsesfristen utvetydigt afgive en erklæring til Energi-leverandøren om, at Kunden ønsker at fortryde Aftalen. Kunden kan vælge at benytte standardformularen i Forbrugeraftalelovens bilag 3. Er meddelelsen afsendt inden fortrydelsesfristens udløb, anses fristen for overholdt.
13. Personoplysninger
Til brug for administration af leveringsforholdet indsamler, behandler og opbevarer Energileverandøren relevante oplysninger, herunder identifikationsoplysninger, om Kunden og om Kundens forbrugsrelaterede forhold i overensstemmelse med reglerne i Persondataloven samt den til enhver tid gældende persondatapolitik, der findes på www.growenergy.dk. Energileverandøren er berettiget til at videregive oplysningerne til andre, herunder det offentlige, hvis det er nødvendigt for at varetage leverancen og forpligtelserne efter Aftalen samt, hvor det er i overensstemmelse med rettigheder og forpligtelser efter lovgivningen i øvrigt.
I sager om afbrydelse af elforsyningen registrerer og behandler Energileverandøren oplysninger om den Kunde, hvis elforsyning afbrydes eller forsøges afbrudt, herunder oplysninger om 1) forhold, der indebærer, at afbrydelse af elforsyningen umiddelbart ikke kan ske, fx pga. forhold vedrørende dyrehold, børn eller hjælpeløse personer, eller 2) forhold, der giver anledning til overvejelser om sikkerheden for Energileverandørens ansatte eller for personer, der varetager El-leverandørens interesser, fx Kundens adfærd, eller 3) øvrige forhold på Kundens ejendom af relevans for afbrydelsen. Oplysningerne registreres og behandles til brug for gennemførelse af den aktuelle afbrydelse og eventuelle fremtidige afbrydelsessager. Oplysningerne anvendes i kontakten med Kunden. Energileverandøren videregiver oplysninger til Netselskabet i det omfang, det er et nødvendigt led i kommunikationen mellem Energileverandøren og Netselskabet, fx om grunden til, at afbrydelse af elforsyningen umiddelbart ikke kan ske.
Får Energileverandøren kendskab til, at et barn eller en ung under 18 ar lever under forhold, der bringer dets sundhed eller udvikling i fare, sørger Energileverandøren for, at kommunen underrettes herom i overensstemmelse med lov om social service. Får Energileverandøren kendskab til, at dyrehold behandles uforsvarligt, sørger Energileverandøren for, at politiet underrettes herom.
Energileverandøren registrerer/opbevarer ikke kreditkortinformationer, da disse alene er registreret hos betalingsformidleren.
Energileverandøren anvender cookies med det formål at optimere websitet og dets funktionalitet og dermed gøre besøget så nemt som muligt for kunden.
Ved oprettelse hos Energileverandøren forbeholder denne sig retten til at kreditvurdere Kunden igennem Ribers Kredit Information (RKI).
Kunden kan ved at skrive til Energileverandørens kundeservice få indsigt i de oplysninger, der behandles om Kunden, og anmode om at få oplysningerne berigtiget. Energileverandøren er berettiget til at opkræve et gebyr, såfremt anmodningen om indsigt ønskes besvaret skriftligt.
Ved etablering af Kundeforholdet giver Kunden samtykke til at modtage materiale relateret til el- og/eller gasleverancen, kundeforholdet som sådan samt markedsføringsmateriale om Energileverandørens øvrige energiprodukter og Energileverandørens produkter relateret til CO2 kompensation. Kunden accepterer i øvrigt at modtage Energileverandørens nyhedsbreve, der udkommer 4-6 gange årligt.
14. Uoverensstemmelser
I tilfælde af kundeindsigelser eller klager skal Kunden kontakte Energileverandørens kundeservice via kundeservice@growenergy.dk. Energileverandøren tilstræber til enhver tid, at Kunden modtager en klagebehandling af en høj faglig standard og får svar indenfor rimelig tid. En klage har ikke opsættende virkning, og giver ikke udsættelse med betalinger mv., medmindre dette udtrykkeligt aftales med Energileverandøren.
Hvis Kunden fortsat er utilfreds, eller hvis Kunden ikke har modtaget svar på sin henvendelse inden en måned, kan Kunden klage over Energileverandøren til
Ankenævnet på Energiområdet Carl Jacobsens Vej 35 2500 Valby Telefon 41 71 50 00 post@energianke.dk www.energianke.dk
Ankenævnet behandler civilretlige tvister mellem private forbrugere og energiselskaber.
14.1 Lovvalg og værneting
Tvister mellem Kunden og Energileverandøren afgøres efter danske retsregler, herunder mangelsreglerne i købelovens forbrugerafsnit. Sager mod Energileverandøren med relation til disse Leveringsbetingelser eller Aftalen mellem Parterne anlægges som udgangspunkt ved Retten i Roskilde. Kunden kan dog sædvanligvis vælge at anlægge sag mod Energileverandøren ved sit eget hjemting, jf. nærmere Retsplejelovens § 244, jf. § 245, stk. 2.
15. Ændringer
Energileverandøren forbeholder sig retten til at ændre i de oplysninger, som Energileverandøren i medfør af Forbrugeraftalelovens § 8, stk. 1, jf. § 9, stk. 2, skal give til Kunden inden Aftalens indgåelse.
Energileverandøren forbeholder sig endvidere ret til ensidigt at ændre disse Leveringsbetingelser og vilkårene i Aftalen, herunder priserne. Væsentlige ændringer til ugunst for Kunden iværksættes med et forudgående varsel i overensstemmelse med gældende lovgivning. Energi-leverandøren informerer desuden om øvrige ændringer til ugunst for Kunden ved individuel kommunikation.
Ønsker Kunden ikke at fortsætte Aftalen på ændrede vilkår (væsentligt til ugunst for Kunden), kan Kunden ophæve Aftalen.
16. Kommunikation med Kunden
Kommunikationen med Kunden sker ved elektronisk kommunikation. Det er en forudsætning for Aftalen, at Kunden har en e-mailadresse. Meddelelser fra Energileverandøren til Kunden vedrørende aftaler med Energileverandøren sendes via e-mail til den e-mailadresse, som Kunden har oplyst ved aftaleindgåelsen. Det er Kundens pligt at sørge for, at Kundens kontaktoplysninger altid er opdateret og korrekte. Oplysninger kan opdateres på Kundens selvbetjeningsside.
17. Kontakt
Grow Energy A/S
Elisagårdsvej 5. st.
4000 Roskilde
Att: Kundeservice
E-mail: kundeservice@growenergy.dk
Tlf.: 35150067
Åbent: mandag – fredag 9-15
www.growenergy.dk